بهاي طلاي سياه روي مدار کاهش


رشد قابل توجه قيمت‌هاي نفت در ماه‌هاي اخير به افزايش دوباره توليد نفت آمريکا منجر شده و اين کشور را قادر ساخته برتري عربستان را به چالش کشيده و فشارهاي قيمت را کمتر کند.
به نقل از نيويورک تايمز، اين موفقيت با وجود تلاش‌هاي اوپک و متحدان نفتي اين سازمان براي تضعيف فعاليت حفاري شيل در آمريکا حاصل شده است. استراتژي‌هاي آنها نتيجه معکوس داده و در نهايت به نفع صنعت نفت آمريکا تمام شده است.
سپري کردن سه سال افت قيمت‌ها، انعطاف پذيري رونق شيل آمريکا را اثبات کرد. شرکت‌هاي انرژي و حاميان مالي آنها با تغيير تکنيک‌هاي اکتشاف و استخراج، توانستند در برابر آشفتگي بازار و مانورهاي ساير توليدکنندگان نفت جهان دوام بياورند.
پس از تغييرات فاحش در صنعت که شامل موارد متعدد ورشکستگي و از دست رفتن مشاغل بود، يک صنعت حفاري شيل استوارتر ظهور کرد که با حضور شرکت‌هاي برخوردار از حمايت مالي بهتر، مستحکم شد.
با صعود قيمت نفت وست تگزاس اينترمديت به بالاي ۶۵ دلار در هر بشکه که بالاترين قيمت در حدود سه سال اخير است، آمريکا به يک توليدکننده بزرگ تبديل شده که توانسته است بر رقيبانش در بازارهاي جهاني به خصوص در هند و چين پيش دستي کرده و واردات آنها از خاورميانه و شمال آفريقا را کاهش دهد.
 انتظار مي‌رود آمريکا برتري روسيه در را به چالش بکشد
طبق پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، انتظار مي‌رود آمريکا امسال از عربستان سعودي سبقت گرفته و با توليد بيش از ۱۰ ميليون بشکه در روز، برتري روسيه در اين زمينه را به چالش بکشد.
 آمريکا برتري انرژي روسيه بر شرق اروپا را تضعيف مي‌کند
همزمان، آمريکا به يک صادرکننده بزرگ گاز طبيعي تبديل شده و برتري انرژي روسيه بر شرق اروپا را تضعيف مي‌کند.
تصوير انرژي در شرايطي بهبود پيدا مي‌کند که دولت ترامپ تلاش دارد حفاري فراساحلي را افزايش داده و مقررات مربوط به توسعه سوخت فسيلي را تسهيل کند. اما همان طور که جهش توليد نفت و گاز در ميادين شيل در دوران دولت اوباما، ارتباط چنداني با واشنگتن نداشت، افزايش کنوني توليد نيز نتيجه واکنش شرکت‌هاي خصوصي به بازارهاي جهاني است.
ميادين شيل چه به صورت فراساحلي چه در خشکي مي‌توانند نسبت به پروژه‌هاي عظيم، نسبتا سريعتر و با هزينه کمتري ساخته شوند. شرکت‌هايي مانند اکسون موبيل و شورون ميزان فزاينده‌اي از سرمايه را در ميادين نفتي شيل به خصوص در وست تگزاس و نيومکزيکو سرمايه‌گذاري کرده‌اند.
 توسعه ميادين نفتي شيل، به واشنگتن سلاح استراتژيکي بخشيده‌ که زماني غيرقابل تصور بود توسعه ميادين نفتي شيل، پيامدهايي فراتر از دستاوردهاي اقتصادي داشته‌اند و به واشنگتن سلاح استراتژيکي بخشيده‌اند که زماني غيرقابل تصور بود. آمريکا و متحدانش اکنون در شرايط آشفتگي سياسي در ونزوئلا، ليبي و نيجريه که ممکن است روند عرضه به بازارهاي جهاني را مختل کند، عرضه اضافي دارند.
تا چند سال قبل، چنين تهديداتي به همراه رويدادهاي اخيري مانند تعطيلي خط لوله بزرگ درياي شمال و طوفان‌ها در خليج مکزيکو، به افزايش سرسام آور قيمت‌هاي نفت منجر مي‌شد اما اکنون چنين افزايش قيمتي روي نمي‌دهد و بنزين در پمپ بنزين‌هاي آمريکا پايين ۲.۶۰ دلار در هر گالن است.
قدرت انرژي جديد، از فشار بر واشنگتن براي اقدام نظامي‌در صورت بروز جنگ ميان توليدکنندگان نفت کاسته و به واشنگتن اهرمي‌براي تحميل تحريم‌ها عليه ساير توليدکنندگان نفت مانند روسيه بخشيده است.
بسياري از حاميان محيط زيست بر اين باورند که حفاري شيل با افزايش عرضه نفت و گاز و کاهش قيمت‌ها براي مصرف کنندگان، در عوض به محيط زيست و توسعه انرژي پاک لطمه زده است.
انقلاب حفاري شيل، بازار انرژي جهاني را متحول کرده و واردات از کشورهاي عضو اوپک از اواخر سال ۲۰۱۶ تا اواخر سال ۲۰۱۷، به ميزان ۲۰ درصد کاهش پيدا کرد و همزمان، صادرات نفت آمريکا به ميزان صدها هزار بشکه در روز افزايش يافت.
نفت دوباره ارزان شد
در همين ارتباط قيمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثير افزايش توليد آمريکا دلار گران‌تر که تقاضا براي خريد نفت خام را ضعيف کرد براي دومين روز کاهش يافت.
بهاي معاملات آتي نفت برنت ۴۹ سنت يا ۰.۷ درصد کاهش يافت و به ۶۸.۹۷ دلار در هر بشکه رسيد. در حالي که اوايل معاملات تا رکورد پايين ۶۸.۹۱ دلار عقب‌نشيني کرده بود. بهاي معاملات برنت براي تحويل در مارس روز دوشنبه با ۱.۰۶ دلار يا ۱.۵ درصد کاهش، در ۶۹.۴۶ دلار در هر بشکه بسته شده بود.
بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۷۰ سنت يا ۱.۱ درصد کاهش يافت و به ۶۴.۸۶ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز دوشنبه ۵۸ سنت يا ۰.۹ درصد کاهش يافته و در ۶۵.۵۶ دلار بسته شده بود. با اين‌همه قيمت‌هاي نفت به سوي پنجمين رشد ماهانه متوالي پيش مي‌رود.
استفن اينس مدير معاملات آسيا – اقيانوسيه شرکت OANDA در اين باره گفت: بازارها روند نزولي پيدا کرده‌اند که تحت تاثير افزايش شمار دکل‌هاي حفاري نفت در آمريکا بوده است. توليد نفت آمريکا به سطح توليد عربستان سعودي رسيده که بزرگترين توليدکننده اوپک است. تنها روسيه نفت بيشتري توليد مي‌کند که به طور ميانگين به ۱۰.۹۸ بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ بالغ شد.
توليد آمريکا بيش از ۱۷ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده و انتظار مي‌رود به زودي به ۱۰ ميليون بشکه در روز صعود کند.
 شرکت‌هاي انرژي‌ آمريکا مجموع دکل‌ها را به ۷۵۹ حلقه رساندند
طبق آمار شرکت بيکرهيوز، شرکت‌هاي انرژي‌ آمريکا هفته گذشته ۱۲ دکل حفاري نفت براي توليد جديد اضافه کرده و مجموع دکل‌ها را به ۷۵۹ حلقه رساندند.
رشد اخير قيمت‌هاي نفت تحت تاثير ششمين کاهش هفتگي دلار آمريکا بوده است. دلار از ابتداي ماه جاري تاکنون سه درصد افت قيمت داشته است.
نفت به دلار آمريکا قيمت‌گذاري مي‌شود، بنابراين کاهش دلار تقاضا براي نفت را از سوي خريداران غيرآمريکايي افزايش مي‌دهد. شاخص دلار آمريکا از ۲۴ ژانويه پايين ۹۰ واحد بوده و روز جمعه به پايين ۸۹ واحد سقوط کرده بود، اما اين ارز اخيرا از آن زمان بهبود يافته و به حدود ۸۹.۳۷ واحد رسيده که بر قيمت‌هاي نفت تاثير منفي گذاشته است. شرکت تحقيقاتي "اي ان زد ريسرچ" اعلام کرد: سرمايه‌گذاران در بحبوحه رشد ارزش دلار براي فصل تعميرات پالايشگاهي آماده مي‌شوند.
طبق يک نظرسنجي رويترز، قيمت‌هاي نفت ممکن است به دليل انتظارات براي رشد تقاضاي نفت آمريکا براي نخستين بار در ۱۱ هفته گذشته، تحت فشار کاهشي قرار گيرد.